Kiedyś nowość bywała epokowym wydarzeniem. Dziś spotykamy się z nowością każdego dnia. Dla wielu dzień bez nowości jest dniem straconym. Zmienia się świat. Zmienia się także szeroko pojęta medycyna – coraz częściej staje się biznesem. Ale jedno pozostaje niezmienne: pacjenci. Wciąż oczekują tego samego: bycia dobrze potraktowanym, zdiagnozowanym, wyleczonym.

„Primum non nocere” – po pierwsze nie szkodzić. To nie tylko cytat z przysięgi. To fundament. Tak długo, jak będziemy go przestrzegać, tak długo będziemy bezpieczni. Bezpieczny lekarz to bezpieczny pacjent. Etyka jest naszą misją. To się nigdy nie zmienia.

Bezpieczny Gabinet

Przed otwarciem Gabinetu rekomendujemy weryfikację planów higieny obowiązujących dotychczas w naszych Gabinetach, schematów utrzymania czystości oraz wszystkich procedur higienicznych:

  • postępowania z brudną bielizną

  • postępowania z obuwiem

  • dezynfekcji trudnodostępnych miejsc

  • dezynfekcji twardych powierzchni zmywalnych

  • sprzątania pomieszczeń sanitarnych

Rekomendujemy wzmożenie procedur sanitarnych!

Krok 1 – wywiad i kwalifikacja do zabiegu

Telefoniczna weryfikacja zdrowia pacjentów podczas umawiania wizyty wykluczająca kontakty pacjenta z możliwymi osobami zakażonymi coronawirusem w ciągu ostatnich 14 dni:

Czy w okresie ostatnich 14 dni miał(a) Pan(i) kontakt z osobą:

u której potwierdzono zakażenie SARS CoV-2?

u której podejrzewano zakażenie SARS CoV-2?

która jest w trakcie kwarantanny?

która jest cudzoziemcem i nastąpił bliski kontakt w odległości mniejszej niż 2 metry przez dłuższy czas niż 15 min, np. rozmowa , przejazd?

Czy w okresie ostatnich 14 dni wystąpiły u Pana(i) objawy?

Gorączka powyżej 38C

Kaszel

Uczucie duszności – trudności w oddychaniu

katar, ból gardła, bóle stawowo-mięśniowe, osłabienie

biegunka

Krok 2 – zalecenia przed wizytą

W sytuacji, gdy wywiad epidemiologiczny w kierunku choroby COVID-19 jest ujemny, potwierdzamy wizytę w gabinecie i informujemy, aby pacjent przybył do gabinetu sam.

Informujemy również o konieczności podpisania ankiety przeprowadzonej telefonicznie oraz o zasadach obowiązujących w gabinecie podczas procedury przyjmowania pacjenta.

Podczas umawiania pacjentów na wizytę należy wydłużyć maksymalnie odstęp między pacjentami do takiego czasu, aby nie mieli oni możliwości spotkać się w poczekalni.

Między wizytami należy zabezpieczyć czas na dezynfekcję powierzchni w gabinecie oraz na odkażanie pomieszczeń.

Krok 3 – bezpieczna wizyta

Przy wejściu do kliniki przeprowadzamy pomiar termometrem bezdotykowym, a wynik spisujemy, prosząc o podpis pacjenta.

Prosimy pacjenta o odkażenie rąk (środek odkażający powinien znajdować się bezpośrednio przy wejściu wraz z instrukcją użycia – polecany bezdotykowy dozownik środka odkażającego).

Staramy się maksymalnie zminimalizować ilość personelu do najbardziej niezbędnych osób, które muszą brać udział w zabiegach. Dodatkowo przy codziennym podpisywaniu listy obecności pracowników, prosimy nasz personel o pomiar temperatury i podpis.

Uzgodnijmy z pacjentem zasady komunikacji zanim usiądzie na fotelu zabiegowym:

„Od momentu gdy usiądzie Pan/Pani na fotelu zabiegowym dystans między nami będzie niewielki zatem od tego momentu nie rozmawiamy”

„Ja podczas zabiegu będę się czasem odzywać np. prosząc o wykonanie pewnych czynności, proszę jednak samemu nie mówić”

„Oczywiście powinien Pan/Pani od razu zgłaszać wszystkie niepokojące doznania”

Jak tylko jest to możliwe stawajmy za pacjentem np. podczas demakijażu, dezynfekcji skóry, niektórych zabiegów, tamowania krwawienia, masażu itp.

Dbamy o możliwie największe bezpieczeństwo pacjenta i nasze wykonując szereg oczywistych dla nas czynności (częste mycie i dezynfekcja rąk, zabezpieczamy swoją twarz: maseczka, przyłbica, fartuchy i prześcieradła jednorazowe).

Zalecenia przygotowane dzięki konsultacjom z firmami BTL, CROMA Pharma, Galderma, Key&Med oraz dzięki sugestiom dr Krzysztofa Widerkiewicza, za co serdecznie dziękujemy.