Obowiązkiem lekarza jest zgłaszanie powikłań

Działania uboczne terapii i powikłania są nieodłącznym elementem pracy każdego lekarza. Rozwijająca się gałąź medycyny jaką jest medycyna estetyczna jest wynikiem potrzeby dobrostanu fizycznego i psychicznego naszych pacjentów. Leki, które jeszcze niedawno wykorzystywane były w okulistyce, neurologii czy urologii dziś zagościły w portfolio dermatologów i lekarzy wykonujących zabiegi estetyczne. Wskazania z zakresu medycyny estetycznej wpisano do CHPL. Zabiegi z zastosowaniem kwasu hialuronowego czy toksyny botulinowej wykonujemy zwykle zgodnie z charakterystyką produktu, choć niekiedy przeprowadzamy zabiegi również poza wskazaniami – takie podanie preparatu wymaga szczególnej informacji pacjenta i stosownej zgody (na podanie preparatu poza wskazaniami).
Zgody poza wskazaniami wymaga również podanie nie zarejestrowanej w Polsce hialuronidazy.

O ile jako lekarze mamy wpływ na wybór preparatu (zwracamy uwagę na konieczność zaopatrywania się w preparaty wyłącznie u autoryzowanych dystrybutorów), techniki zabiegu (znajomość anatomii iniekcyjnej) czy aseptykę pola zabiegowego, to nie mamy żadnego wpływu na ewentualną niepożądaną reakcję pacjenta na wykonany zabieg.
Każda iniekcja preparatu (implanty HA, induktory tkankowe, nici itp) to umieszczenie w ciele pacjenta substancji, której własności farmakologiczne powodują określone następstwa. Skóra, jako największy narząd immunologiczny odpowiada na kontakt z zaimplementowaną substancją. Nasza wiedza na temat zjawisk zachodzących w tkankach po iniekcji substancji wypełniających czy stymulujących cały czas się zmienia i pogłębia. Dziś wiemy, jak ważna jest reologia produktów, ze nie istnieją preparaty o działaniu całkowicie odwracalnym i zabiegi w 100% bezpieczne.

Każdemu z nas wcześniej lub później przydarzają się problemy i powikłania. Powinniśmy wykonując zabieg zawsze mieć świadomość możliwości wystąpienia powikłania. Musimy być na to przygotowani. Musimy wiedzieć, jakie procedury przedsięwziąć aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo pacjentowi ale także jak ewentualnie bronić się przed oskarżeniem o niedostateczne zaopiekowanie się potrzebującym pacjentem.

Ideą przewodnią naszego Stowarzyszenia była i jest nie tylko wymiana doświadczeń i wsparcie lekarzy we wszystkich obszarach kształcenia ale również pomoc w przypadku problemów i powikłań. Ponieważ wiemy, jak ważne jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniami zapraszamy lekarzy do przedstawienia swoich doświadczeń w zakresie terapii powikłań podczas naszych kongresów, w trakcie specjalnej sesji „prezentacje przypadków”.

JAK POSTĘPOWAĆ W PRZYPADKU POWIKŁANIA

1. Dokładnie opisz problem w historii choroby, zwróć uwagę na wywiad ogólny oraz szczegółową informację dotycząca zabiegów medycyny estetycznej w przeszłości, pamiętaj o zapisaniu porad, których udzieliłeś w formie rozmowy telefonicznej czy SMS.
  2. Wykonaj dokumentacje fotograficzną, załącz także zdjęcia, które przysłał Ci pacjent
  3. Zleć odpowiednie badania w kierunku wykluczenia ogólnoustrojowej odpowiedzi immunologicznej
  4. O ile to możliwe, zleć badanie USG, pobierz badanie bakteriologiczne i histopatologiczne
  5. Koniecznie poinformuj firmę o powikłaniu i poproś o formularz zgłoszenia powikłania
  6. Wypełnij formularz, załącz zdjęcia i prześlij do firmy.