ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie Lekarzy Dermatologów Estetycznych powołuje się w celu konsolidowania środowiska polskich dermatologów estetycznych, powszechnej promocji oraz edukacji dermatologii estetycznej i medycyny estetycznej.
§ 2
Stowarzyszenie z chwilą wpisania do rejestru sądowego nabywa osobowość prawną. Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony.
§ 3
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.§ 4Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 5
Stowarzyszenie może ustanawiać odznaki, wyróżnienia i przyznawać je osobom fizycznym i prawnym oraz posiadać symbol organizacyjny zgodnie z obowiązującymi przepisami.ROZDZIAŁ IICele i zasady działania.
§ 6
Celami Stowarzyszenia są, w szczególności:
- prowadzenie działalności szkoleniowej i dydaktycznej;
- wspieranie inicjatyw na rzecz podnoszenia jakości usług dermatologii estetycznej, wiedzy i doskonalenia się fachowego dermatologów;
- udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów członków Stowarzyszenia;
- reprezentowanie interesów członków Stowarzyszenia w kontaktach zewnętrznych.
- prowadzenie działalności wydawniczej.
§ 7
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- współpracę z właściwymi władzami i organizacjami w zakresie objętym celem Stowarzyszenia;
- organizowanie szkoleń, seminariów, kongresów, zjazdów, działalności wydawniczej;
- wymianę doświadczeń z innymi stowarzyszeniami w kraju;
- wymianę doświadczeń i współpracę ze stowarzyszeniami zagranicznymi;
- udział w międzynarodowych kongresach;
- nawiązywanie kontaktów międzynarodowych;
- prowadzenie działalności gospodarczej, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- udzielanie pomocy członkom Stowarzyszenia w zakresie wskazanym w § 6 pkt.3 Statutu.
ROZDZIAŁ III
Członkowie Stowarzyszenia
§ 8
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a) zwyczajnych,
b) nadzwyczajnych (honorowych),
c) wspierających.
§ 9
Członkami zwyczajnymi mogą być lekarze medycyny, dermatolodzy działający jako dermatolodzy estetyczni, którzy:
- zgłoszą akces do Stowarzyszenia w formie pisemnej deklaracji;
- spełniają warunki określone przez Zarząd Stowarzyszenia;
- uiszczą wpis w wysokości uchwalonej przez Walne Zgromadzenie;
- opłacać będą regularnie składki członkowskie w wysokości corocznie uchwalonej przez Zarząd Stowarzyszenia;
- zastaną przyjęci w poczet członków Stowarzyszenia przez Zarząd.
§ 10
- Członkami nadzwyczajnymi mogą być osoby fizyczne i prawne szczególnie zasłużone dla Stowarzyszenia, którym członkostwo zostanie przyznane uchwałą Walnego Zgromadzenia na wniosek Zarządu. Dla członków nadzwyczajnych nie stosuje się uregulowań § 6 Statutu Stowarzyszenia.
- Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i prawne, którym członkostwo zostanie przyznane uchwałą Zarządu Stowarzyszenia.
§ 11
Ustanie członkostwa może nastąpić:
- w wyniku zrzeczenia się na piśmie, ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego;
- z powodu wykluczenia uchwałą Walnego Zgromadzenia;
- wykluczenie ze Stowarzyszenia jest możliwe w przypadku:
a) naruszenia Statutu Stowarzyszenia lub decyzji jego władz,
b) podejmowania przez członków działań szkodzących celom Stowarzyszenia,
c) nie wywiązywania się z zobowiązań finansowych; - w przypadku określonych w pkt. 3b i 3c organem uprawnionym do podjęcia uchwał o wykluczeniu jest Zarząd Stowarzyszenia.
§ 12
Członkowie Stowarzyszenia maja prawo do:
- biernego i czynnego prawa wyborczego, z tym, że każdemu członkowi reprezentowanemu zgodnie z § 9 pkt. 5 przysługuje jeden głos;
- wysuwania postulatów i wniosków wobec władz Stowarzyszenia;
- uczestnictwa w corocznym Walnym Zgromadzeniu z głosem stanowiącym, z zastrzeżeniem pkt.1;
- uczestnictwa w szkoleniach, seminariach, imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie na warunkach finansowych każdorazowo ustalonych przez Zarząd;
- korzystania z przywilejów wynikających z działalności w Stowarzyszeniu.
§ 13
Członkowie Stowarzyszenia maja obowiązek:
- przestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia;
- czynnego udziału w realizacji statutowych celów Stowarzyszenia;
- regularnego opłacania składek członkowskich.
ROZDZIAŁ IV
Władze Stowarzyszenia
§ 14
Władzami Stowarzyszenia są:
– Walne Zgromadzenie
– Zarząd
– Komisja Rewizyjna
§ 15
- Członkowie władz Stowarzyszenia pełnią swe funkcje społecznie.
- Zarząd Stowarzyszenia może powołać dyrektora biura i ustalić zasady jego wynagrodzenia.
- Zarząd może dla realizacji celów Stowarzyszenia powierzać zadania wynikające z § 6 pkt. 3. Statutu osobom fizycznym lub prawnym spoza członków Stowarzyszenia.
- . Do dnia 31 grudnia 1999 wysokość wpisowego oraz składki członkowskiej ustala zarząd Stowarzyszenia.
Walne Zgromadzenie
§ 16
- Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje corocznie Zarząd.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane może być:
a) na wniosek Zarządu,
b) na pisemny wniosek co najmniej 50% liczby członków Stowarzyszenia. - O terminie, porządku i miejscu obrad Walnego Zgromadzenia Zarząd zawiadamia członków na 14 dni wcześniej.
- W Walnym Zgromadzeniu mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
§ 17
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- opracowanie i zatwierdzenie planów i kierunków działania Stowarzyszenia, w tym wysokości wpisowego i składek;
- wybór i odwoływania Zarządu;
- rozpatrywanie rocznych sprawozdań Zarządu;
- udzielanie skwitowania (absolutorium) Zarządowi;
- podejmowanie uchwał w sprawie przyznania nadzwyczajnego członkostwa w Stowarzyszeniu;
- wyrażenie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd;
- podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia.
Zarząd
§ 18
- Zarząd składa się z 3 do 5 osób, wybieranych przez Walne Zgromadzenie na okres pięciu lat.
- Zarząd na swym pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego grona prezesa i dwóch wiceprezesów.
- Zarząd kieruje bieżącą działalnością Stowarzyszenia we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zgromadzenia, a w szczególności:
a) reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz;
b) realizuje uchwały Walnego Zgromadzenia;
c) sprawuje zarząd nad majątkiem Stowarzyszenia;
d) przyjmuje darowizny, spadki, zapisy, wpisowe oraz składki;
e) podejmuje decyzje w sprawach przyjęcia członków Stowarzyszenia i skreślenia z listy z powodu zrzeczenia się członkostwa;
f) uchwala budżet Stowarzyszenia i ustala wysokość składek członkowskich;
g) powołuje specjalistyczne komisje i zespoły robocze;
h) uchwala regulaminy i wydaje przepisy obowiązujące w Stowarzyszeniu.
§ 19
- Do podejmowania decyzji w sprawach finansowo-majątkowych i zaciągania zobowiązań wymagany jest podpis prezesa Zarządu lub dwóch członków Zarządu.
§ 20
Zakres działania Zarządu, jego tryb i organizację pracy określi regulamin przyjęty przez Zarząd.
§ 21
Komisja RewizyjnaKomisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków. Komisja Rewizyjna sprawuje nadzór nad działalnością Zarządu i przedstawia corocznie wniosek w sprawie absolutorium.
§ 22
Majątek Stowarzyszenia
- Majątek Stowarzyszenia powstaje z wpisowego, opłat członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku i z działalności gospodarczej.
- Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
- Stowarzyszenie gospodaruje majątkiem i prowadzi księgowość zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości i ustaw podatkowych.
ROZDZIAŁ V
Likwidacja i zawieszanie działalności
§ 23
O rozwiązaniu się Stowarzyszenia lub o zawieszeniu działalności decyduje Walne Zgromadzenie większością głosów w obecności co najmniej 50% członków Stowarzyszenia.
§ 24
W przypadku rozwiązania Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie uchwałą określa przeznaczenie majątku Stowarzyszenia
ROZDZIAŁ VI
Zmiany w Statucie
§ 25
Zmiany Statutu mogą być dokonywane uchwałą Walnego Zgromadzenia zwykłą większością głosów, w obecności 50% członków Stowarzyszenia. Jeżeli na drugi wyznaczony termin nie stawi się 50% Członków Stowarzyszenia uchwały dotyczące zmian w Statucie zostają podjęte zwykłą większością głosów przy takiej liczbie Członków jaka przybędzie na Walne Zgromadzenie.
ROZDZIAŁ VII
Ustalenia końcowe
§ 26
W sprawach nie uregulowanych postanowieniami niniejszego Statutu mają zastosowanie przepisy prawa.