STATUT
Stowarzyszenia Lekarzy Dermatologów Estetycznych z siedzibą w Warszawie
(dalej jako: „Stowarzyszenie”)
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
-
Stowarzyszenie Lekarzy Dermatologów Estetycznych z siedzibą w Warszawie, zwane dalej „Stowarzyszeniem”, zostało powołane w celu skonsolidowania środowiska dermatologów estetycznych, powszechnej promocji oraz edukacji dermatologii estetycznej i medycyny estetycznej.
-
Stowarzyszenie zostało powołane na czas nieoznaczony.
-
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
§ 2
Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2261), zwanej dalej „Prawo o Stowarzyszeniach”.
§ 3
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4
Stowarzyszenie może ustanawiać odznaki, wyróżnienia i przyznawać je osobom fizycznym i prawnym oraz posiadać symbol organizacyjny zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 5
Stowarzyszenie działa na terenie Rzeczpospolitej Polski i poza jej granicami.
CELE I ZASADY DZIAŁALNOŚCI STOWARZYSZENIA
§ 6
Celem Stowarzyszenia jest:
-
prowadzenie działalności szkoleniowej i dydaktycznej;
-
wspieranie inicjatyw na rzecz podnoszenia jakości zabiegów dermatologii estetycznej/medycyny estetycznej, wiedzy i doskonalenia się fachowego dermatologów, oraz lekarzy innych specjalności zajmujących się medycyna estetyczną;
-
udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów członków Stowarzyszenia;
-
reprezentowanie interesów członków Stowarzyszenia w kontaktach zewnętrznych;
-
prowadzenie działalności wydawniczej.
§ 7
Cele wskazane w § 6 Stowarzyszenie realizuje poprzez następujące działania:
-
współpracę z właściwymi władzami i organizacjami w zakresie objętym celem Stowarzyszenia;
-
organizowanie szkoleń, seminariów, kongresów, zjazdów, działalności wydawniczej;
-
wymianę doświadczeń z innymi stowarzyszeniami w kraju;
-
wymianę doświadczeń i współpracę ze stowarzyszeniami zagranicznymi;
-
udział w międzynarodowych kongresach;
-
nawiązywanie kontaktów międzynarodowych;
-
prowadzenie działalności gospodarczej, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
-
udzielanie pomocy członkom Stowarzyszenia w zakresie wskazanym w § 6 pkt 3 Statutu.
CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA
§ 8
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
-
członków zwyczajnych (dermatologów);
-
członków nadzwyczajnych (honorowych);
-
członków wspierających (lekarzy innych specjalności).
§ 9
Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być lekarze – dermatolodzy, zajmujący się dermatologią estetyczną oraz medycyną estetyczną, którzy:
-
złożą pisemną deklarację o przystąpieniu do Stowarzyszenia;
-
spełnią warunki określone przez Zarząd Stowarzyszenia;
-
uiszczą opłatę wpisową w wysokości ustalonej uchwałą przez Walne Zgromadzenie;
-
zostaną przyjęci w poczet członków Stowarzyszenia przez Zarząd na podstawie uchwały podjętej w ciągu 2 (dwóch) miesięcy od dnia złożenia deklaracji;
-
uiszczać będą regularnie składki członkowskie w terminie oraz wysokości ustalonej corocznie uchwałą Zarządu.
§ 10
-
Członkami nadzwyczajnymi (honorowymi) Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne, które swoimi działaniami szczególnie zasłużyły się dla Stowarzyszenia, a którym członkostwo nadzwyczajne (honorowe) zostanie przyznane uchwałą Walnego Zgromadzenia na właściwy wniosek Zarządu lub co najmniej połowy członków zwyczajnych i wspierających Stowarzyszenia.
-
Członkami wspierającymi Stowarzyszenia mogą być lekarze innych specjalności, którzy chcą wspomagać finansowo, merytorycznie lub organizacyjnie realizację celów statutowych Stowarzyszenia, a którym członkostwo zostanie przyznane uchwałą Zarządu.
§ 11
-
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje wskutek:
-
śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego;
-
pisemnego oświadczenia o wystąpieniu ze Stowarzyszenia, ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego;
-
wykluczenia ze Stowarzyszenia na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia;
-
wykluczenia ze Stowarzyszenia na podstawie uchwały Zarządu w przypadku nieuiszczania przez członka Stowarzyszenia składek członkowskich w terminach i wysokości ustalonych uchwałą Zarządu, zgodnie z § 9 pkt 5 przez okres dłuższy niż jeden rok.
-
Wykluczenie ze Stowarzyszenia na podstawie ust. 1 pkt. 3 nin. paragrafu możliwe jest w przypadku:
-
rażącego naruszenia Statutu Stowarzyszenia, uchwał lub innych decyzji jego władz;
-
podejmowania przez członka czynności na szkodę Stowarzyszenia lub jego członków;
-
zaistnienia innych okoliczności, uniemożliwiających członkowi dalsze uczestniczenie w Stowarzyszeniu z uwagi na dobro i interes Stowarzyszenia;
-
naruszenia kodeksu etyki lekarskiej.
§ 12
-
Członkowie zwyczajni oraz wspierający Stowarzyszenia mają prawo do:
-
uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu;
-
biernego i czynnego prawa wyborczego, każdemu członkowi przysługuje jeden głos;
-
wysuwania postulatów i składania wniosków do władz Stowarzyszenia;
-
uczestniczenia w szkoleniach, seminariach, imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie zgodnie z warunkami finansowymi ustalonymi każdorazowo przez Zarząd;
-
korzystania z innych uprawień wynikających z działalności statutowej Stowarzyszenia.
-
Członkowie nadzwyczajni (honorowi) korzystają ze wszystkich uprawnień członka zwyczajnego, z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego, a na Walnym Zgromadzeniu przysługuje im tylko głos doradczy.
-
Członkowie zwyczajni, nadzwyczajni i wspierający udzielają pomocy Stowarzyszeniu w realizacji zadań statutowych.
-
Członkowie nadzwyczajni (honorowi) zwolnieni są z obowiązku płacenia składek członkowskich.
§ 13
-
Członkowie Stowarzyszenia zobowiązani są do:
-
przestrzegania postanowień Statutu, uchwał oraz innych decyzji władz Stowarzyszenia;
-
udziału w realizacji statutowych celów Stowarzyszenia;
-
Członkowie zwyczajni i wspierający Stowarzyszenia zobowiązani są do opłacania składek członkowskich w terminach i w wysokości określonej uchwałą Zarządu.
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 14
Władzami Stowarzyszenia są:
-
Walne Zgromadzenie;
-
Komisja Rewizyjna;
-
Zarząd.
§ 15
-
Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia, w jego skład wchodzą wszyscy członkowie Stowarzyszenia.
-
Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia może być zwyczajne albo nadzwyczajne.
-
Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd raz na 5 lat.
-
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Stowarzyszenia:
-
z własnej inicjatywy;
-
na wniosek Komisji Rewizyjnej;
-
na wniosek co najmniej połowy członków Stowarzyszenia.
-
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Zarząd zawiadamia wszystkich członków Stowarzyszenia za pomocą listów poleconych, wysłanych co najmniej dwa tygodnie przed planowanym terminem Walnego Zgromadzenia.
-
Zawiadomienie wskazane w ust. 5 nin. paragrafu może zostać wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej co najmniej dwa tygodnie przed planowanym terminem Walnego Zgromadzenia na adres e-mail przekazany Stowarzyszeniu przez jego członka.
-
Walne Zgromadzenie jest ważne bez względu na ilość obecnych na nim członków oraz podejmuje uchwały zwykłą większością głosów z zastrzeżeniem odmiennych postanowień Statutu.
-
Członkowie Stowarzyszenia mogą uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. O udziale w Walnym Zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej postanawia organ zwołujący to Walne Zgromadzenie.
§ 16
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
-
opracowywanie i zatwierdzanie planów i kierunków działania oraz rozwoju Stowarzyszenia, w tym wysokości opłaty wpisowej;
-
powoływanie i odwoływanie członków Zarządu;
-
powoływanie i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej;
-
uchwalanie zmian w statucie Stowarzyszenia;
-
podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia;
-
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu za okres kadencji oraz udzielanie absolutorium członkom Zarządu;
-
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej za okres kadencji oraz udzielanie absolutorium członkom Komisji Rewizyjnej;
-
wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd;
-
podejmowanie uchwał w sprawie przyznania nadzwyczajnego członkostwa w Stowarzyszeniu.
§ 17
-
Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie na pięcioletnią kadencję.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą zostać odwołani uchwałą Walnego Zgromadzenia przed upływem kadencji.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą zrezygnować z pełnionej przez siebie funkcji poprzez złożenie pisemnego oświadczenia Zarządowi.
-
W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu.
-
Jeżeli w trakcie trwania kadencji liczba członków Komisji Rewizyjnej wynosiłaby mniej niż 3, Komisja Rewizyjna może samodzielnie uzupełnić swój skład do 3 osób.
§ 18
-
Komisja Rewizyjna na pierwszym posiedzeniu wybiera Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, Wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz Sekretarza.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Komisji Rewizyjnej.
-
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwały mogą być podejmowane w trybie obiegowym.
-
Członkom Komisji Rewizyjnej przysługuje zwrot kosztów poniesionych przez nich w związku z pełnieniem funkcji.
§ 19
-
Komisja Rewizyjna sprawuje bieżący nadzór nad działalnością Stowarzyszenia i Zarządu.
-
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
-
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych Stowarzyszenia;
-
kontrolowanie Zarządu, w szczególności możliwość żądania odpowiednich wyjaśnień i wglądu we wszystkie dokumenty Stowarzyszenia;
-
kontrolowanie stanu majątku i finansów Stowarzyszenia;
-
określanie wysokości i terminów wypłacania wynagrodzenia dla członków Zarządu;
-
przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdania oraz wniosków w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi.
§ 20
-
Zarząd składa się z 1 do 5 członków powoływanych przez Walne Zgromadzenie na pięcioletnią kadencję.
-
Funkcję członka Zarządu Stowarzyszenia można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
-
Zarząd prowadzi działalność Stowarzyszenia i reprezentuje je za zewnątrz. Dokonuje wszelkie czynności w imieniu i na rzecz Stowarzyszenia, które w niniejszym Statucie nie zostały zastrzeżone dla innych organów.
-
Do składania oświadczeń w imieniu Stowarzyszenia w przypadku Zarządu wieloosobowego wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu. Prezes Zarządu może natomiast samodzielnie reprezentować Stowarzyszenie w zakresie praw i obowiązków niemajątkowych oraz w zakresie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia nieprzekraczających jednorazowo kwoty 2.000,00 zł (dwa tysiące złotych).
-
Członkowie Zarządu mogą zostać odwołani uchwałą Walnego Zgromadzenia przed upływem kadencji.
-
Członkowie Zarządu mogą zrezygnować z pełnionej przez siebie funkcji poprzez złożenie pisemnego oświadczenia Komisji Rewizyjnej.
§ 21
-
Członkom Zarządu może być przyznane wynagrodzenie.
-
Oprócz wynagrodzenia wskazanego w ust. 1, Członkowi Zarządu przysługuje również zwrot kosztów, które zostały poniesione przez niego w związku z pełnieniem funkcji.
-
Komisja Rewizyjna podejmuje uchwałę w sprawie przyznania wynagrodzenia członkom Zarządu, określając przy tym wysokość oraz warunki jego wypłacania. Podstawą wynagrodzenia może być także umowa zawierana z członkiem Zarządu.
-
W umowach między Stowarzyszeniem a Członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany uchwałą Komisji Rewizyjnej lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zgromadzenia.
§ 22
-
Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu.
-
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
-
kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia;
-
reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz;
-
sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia;
-
ustalanie w formie uchwały terminów wpłaty oraz wysokości składki członkowskiej;
-
przyjmowanie darowizn, spadków, zapisów, opłat wpisowych oraz składek członkowskich;
-
realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia;
-
podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia nowych członków Stowarzyszenia oraz skreślenia z listy członków, którzy złożyli oświadczenie o wystąpieniu ze Stowarzyszenia;
-
uchwalanie regulaminów i wydawanie przepisów obowiązujących w Stowarzyszeniu;
-
podejmowanie uchwał w sprawie wykluczenia ze Stowarzyszenia członka w przypadku nieuiszczania przez niego składek członkowskich w terminach i wysokości ustalonych uchwałą Zarządu, zgodnie z § 9 pkt 5 przez okres dłuższy niż jeden rok.
-
Szczegółowy tryb i organizację pracy i funkcjonowania Zarządu określi regulamin przyjęty przez Zarząd w formie uchwały.
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 23
-
Majątek Stowarzyszenia stanowią środki pieniężne, ruchomości, nieruchomości oraz prawa niematerialne nabyte przez Stowarzyszenie w czasie jego działania.
-
Dochody Stowarzyszenia pochodzą w szczególności z:
-
darowizn, spadków i zapisów;
-
opłat wpisowych i składek członkowskich;
-
dotacji i subwencji, w tym otrzymanych z zagranicy;
-
udziałów w zyskach osób prawnych;
-
dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
-
środków pochodzących z emisji obligacji;
-
dochodów z majątku i praw majątkowych.
-
Majątek Stowarzyszenia jest przeznaczony na realizację jego celów statutowych oraz na pokrycie wszelkich ponoszonych kosztów.
-
Stowarzyszenie zarządza majątkiem oraz prowadzi księgowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
ZMIANA STATUTU I LIKWIDACJA STOWARZYSZENIA
§ 24
-
Decyzję o rozwiązaniu Stowarzyszenia lub zawieszeniu jego działalności podejmuje Walne Zgromadzenie poprzez podjęcie uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia posiadających czynne i bierne prawo głosu.
-
Uchwałę w sprawie zmiany Statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie zwykłą większością głosów.
-
Likwidację przeprowadza Zarząd Stowarzyszenia lub likwidator powołany przez Walne Zgromadzenie.
-
Do likwidatora ustanowionego przez Walne Zgromadzenie stosuje się odpowiednio postanowienia Statutu o Zarządzie.
-
Majątek Stowarzyszenia pozostały po uregulowaniu zobowiązań i należności ciążących na Stowarzyszeniu, przeznacza się na cele zbieżne z celami statutowymi, określone w uchwale rozwiązaniu Stowarzyszenia.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 25
Spory wynikające z interpretacji Statutu rozstrzyga na użytek Stowarzyszenia Komisja Rewizyjna.
§ 26
Wszelkie komunikaty, informacje oraz uchwały Zarządu mogą być publikowane na stronie internetowej Stowarzyszenia, www.dermatologia-estetyczna.pl, przez co uznaje się je za ujawnione wobec członków Stowarzyszenia.
§ 27
Statut wchodzi z życiem z dniem dokonania właściwego wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.